Kalusto ja ympäristö

Kalusto

Finnpilotin kalusto koostuu talvikäytössä olevista luotsikuttereista, nopeista luotsiveneistä ja Perämeren hydrokoptereista.

Nopeat luotsiveneet

Määrä: 26 kappaletta
Valmistajat: Kewatec, Uudenkaupungin työvene, Marine Alutec
Valmistusvuodet: 1995–2017
Valmistusmateriaali: alumiini
Kantavuus: 6–10 henkilöä
Pituus: 11,3–16 m
Paino: 7,5–17,5 tonnia
Syväys: 1–1,5 metriä
Nopeus: 18 –29 kn
Kulutus: 80–170 l / h
Katsastettu III- liikennealueelle
Käyttöikä: 15–25 vuotta

Luotsikutterit

Määrä: 31 kappaletta
Valmistajat: Uudenkaupungin työvene,
Teijon Telakka,
Holming Oy, Uudenkaupungin veneveistämö,
Haminan konepaja
Valmistusvuodet: 1985–2012
Valmistusmateriaali: teräs
Kantavuus: 10 henkilöä
Pituus: 10–16 m
Paino: 45–60 tonnia
Syväys: 1,8–2,4 metriä
Nopeus: 10 kn
Kulutus: 60–170 l / h
Jääominaisuus: 25–45 cm kiintojää
Katsastettu III- liikennealueelle
Käyttöikä: 35 vuotta

Hydrokopterit

Määrä: 10 kappaletta
Valmistaja: Arctic Ant, Larsmo
Valmistusvuodet: 2002 – 2012
Valmistusmateriaali: lasikuitu
Kantavuus: 4 henkilöä
Hydraulinen runko-ohjaus
Hiilikuitupotkuri
Jousitus: kääntövarsi tai ilma
Maksiminopeus: jäällä 40 km/h, avovedessä 10 kn


Suojelemme herkkää ympäristöä

Suomalaisen saariston olosuhteet ovat merenkululle maailman vaativimpia. Paikalliset olosuhteet tunteva luotsi on aluksen päällikölle korvaamaton apu turvalliseen väylänavigointiin.

Saapuessaan avomereltä väylän päähän iso alus joutuu itselleen erittäin haastavaan ympäristöön: tilaa väylällä on niukalti, vedet ovat matalia ja kivikkoisia eikä navigointivirheisiin ole varaa. Öljy- tai kemikaalipäästöön johtavan meriliikenneonnettomuuden seuraukset herkälle saaristoluonnolle ja sen ekosysteemeille voisivat olla tuhoisia. Luotsauksen avulla väylänavigoinnissa kyetään välttämään poikkeustilanteita, jotka voisivat johtaa laivojen karilleajoon tai yhteentörmäykseen. Kun alukset liikkuvat väylällä suunnitellusti ja hallitusti, vakavan ympäristöonnettomuuden riski pienenee merkittävästi.

Luotsien tekemät poikkeamahavainnot tarkentavat ja täydentävät meriliikenteen riskikuvaa. Tunnistettuihin uhkiin on mahdollista reagoida korjaavin toimenpitein.