Luotsausmaksut 29.9.2025

Luotsausmaksuja korotetaan 6 prosentilla 1.1.2026 alkaen

Finnpilot Pilotage Oy korottaa luotsausmaksuja 6 prosentilla 1.1.2026 alkaen. Korotus koskee luotsauksen perus- ja mailimaksuja. Muilta osin luotsaukseen liittyvät maksut, kuten odotus-, peruutus- ja tilauksen siirtomaksu, säilyvät ennallaan.

Euroopan talousnäkymät ovat varovaisia, ja erityisesti Saksan kehitys vaikuttaa Suomen vientiin. Kiinan ja Yhdysvaltojen epävarmuus lisää globaalia epävarmuutta. Ulkomaanliikenteen aluskäyntien määrä Suomen satamiin on noussut hieman vuoden takaiseen verrattuna, mutta samalla luotsattavan liikenteen laskennallinen osuus aluskäynneistä on laskenut vuoden 2024 lopun 34,1 prosentista elokuun 2025 lopun 33 prosenttiin.

Verkoston ja palvelutason ylläpito vaihtelevassa kysynnässä

Päivittäiset luotsausmäärät vaihtelevat Suomen satamissa huomattavasti ja voivat vilkkaina päivinä olla jopa kolminkertaiset hiljaisempiin päiviin verrattuna. Luotsauspalvelun tuottaminen vaatii valtakunnallisen verkoston ylläpitoa myös hiljaisempina aikoina. Luotsien saatavuus on asiakkaille tärkeää ja palvelutaso nousee asiakaskyselyissä toistuvasti merkityksellisimmäksi tekijäksi. Finnpilotin palvelutasoa mitataan luotsauksen odotusajan pituudella. Merialueilla odotusaika on enintään kolme tuntia ja Saimaan alueella kuusi tuntia.

– Säästöpotentiaalin näkökulmasta yhdenmukaisen palvelutason säilyttäminen kaikilla luotsattavilla väylillä vaatii jatkossa arviointia, yhdessä asiakkaiden kanssa. Huomiota kiinnitetään erityisesti niihin väyliin, joilla liikennettä on vähemmän, sanoo Finnpilotin toimitusjohtaja Kari Kosonen.
– Ennakkotiedot luotsauksen tarpeesta ovat keskeisiä palvelun tehokkuudelle. Yhteistyö asiakkaiden kanssa on ollut hyvää, ja toivomme sen jatkuvan, Kosonen jatkaa.

Taustaa hinnankorotukselle

TES-ratkaisut tuovat luotsausyhtiölle noin 2,9 % kustannusnousun vuodelle 2026. Lisäksi Finnpilotilla on tulevien vuosien eläköitymisten myötä edessä laaja sukupolvenvaihdos. Uusien luotsien oppilasvaihe kestää vähintään kuusi kuukautta, jolta ajalta yhtiölle aiheutuu ylimääräisiä palkkakustannuksia. Finnpilotin henkilötyövuosien määrä on viimeisen viiden vuoden aikana laskenut noin 20 %, mikä on suhteessa luotsausmäärien laskuun. Merkittävin tekijä on ollut se, että Saimaan alueella ei ole ollut viime vuosina luotsattavaa alusliikennettä. Vuonna 2025 Finnpilot on rekrytoinut uusia luotseja ensimmäistä kertaa viiteen vuoteen.

Kustannuksiin vaikuttavat lisäksi luotsausyhtiön palveluhankintojen hinnankorotukset. Päästövähennystavoitteet edellyttävät investointeja, joiden kustannusvaikutuksia arvioidaan tarkasti. Myös uuden luotsauslain mukaiset velvoitteet jatkuvuuden ja valmiuden ylläpitämisestä lisäävät kustannuksia, erityisesti kriittisten asemien osalta.

Luotsauksen hinta Suomessa on edelleen kansainvälisesti kilpailukykyinen.

Uudet luotsausmaksutaulukot sekä tutkintopalveluiden hinnat on julkaistu Hinnasto ja hintalaskuri -sivulla >>.

Luotsausmaksujen tasosta päätti Finnpilot Pilotage Oy:n hallitus kokouksessaan 29.9.2025.

Lisätiedot

Kari Kosonen, toimitusjohtaja, kari.kosonen@finnpilot.fi, puh. +358 40 741 4625
Timo Siren, talousjohtaja, timo.siren@finnpilot.fi, puh. +358 40 145 9848

Lisää luettavaa