


Vuosi 2024 jatkoi epävakaisia aikoja Suomen merikuljetuksissa. Tilanne heijastui myös Finnpilotin toimintaan ja talouteen. Kesällä luotsauksia oli odotettua enemmän, mutta loppuvuonna liikenne hiipui alle edellisvuoden lukujen. Kokonaisuutena luotsausyhtiö onnistui kääntämään yhtiöajan liikenteellisesti hiljaisimman vuoden liiketuloksen positiiviseksi.
Luotsauksia suoritettiin vuonna 2024 yhteensä 16 736 kappaletta (2023: 17 396) ja luotsattuja merimaileja kertyi 294 985 (2023: 300 748). Finnpilot Pilotage Oy:n tilikauden 2024 liikevaihto oli 33,9 miljoonaa euroa (2023: 30,9 milj.) ja tilikauden tulos 0,9 miljoonaa euroa (2023: -3,0 milj.).
Finnpilot jatkoi edellisvuonna aloitettua säästöohjelmaa, jonka keskiössä olivat pääosin henkilöstön määräaikaisina lomautuksina toteutetut henkilöstösäästöt. Kuljetustoiminnan resurssien käyttöä tehostettiin edelleen lisäämällä kutterinhoitajien liikkuvuutta asemien välillä. Henkilötyövuosia kertyi 273 (2023: 290).
Vuosi 2024 oli ensimmäinen kokonainen vuosi, kun Finnpilot tuotti uuden luotsauslain mukaisia tutkintopalveluita. Perehdytysmatkoja pystyvät antamaan kaikki Finnpilotin luotsit ja muita tutkintopalveluita (simulaattorikoe, tutkintoajo, väylätuntemuskoe) antavat tutkintojen vastaanottotehtäviin erikseen koulutetut tutkinnon vastaanottajaluotsit. Luotsauslain mukaisesti Finnpilot tarjoaa nyt myös itämerenluotsauspalveluita Suomen luotsinkäyttöalueen ulkopuolella.
Luotsien koulutukseen keskittyvän koulutusjärjestelmän luonnos luovutettiin viranomaiselle joulukuussa. Koulutusta kehittämällä Finnpilot valmistautuu pitkän rekrytointitauon jälkeen palkkaamaan uusia luotseja, kun tavanomaista suurempi määrä kokeneita luotseja eläköityy lähivuosina.
Luotsauksella on yhteiskunnan huoltovarmuuden kannalta kriittinen rooli, joka korostuu vallitsevassa turvallisuustilanteessa. Luotsausyhtiön varautumisvelvollisuudesta poikkeusoloihin säädetään myös luotsauslaissa. Muuttuneeseen maailmanpoliittiseen tilanteeseen vastattiin panostamalla aktiivisesti valmius- ja jatkuvuussuunnitteluun. Vuosi toi mukanaan myös täysin uudenlaisen uhan, satelliittipaikannuksen häirinnän. Häirintää koettiin erityisesti itäisellä Suomenlahdella. Luotsien ja kutterinhoitajien korkea ammattitaito korostuu tilanteissa, joissa navigoinnin apuvälineet antavat epätarkkaa tai väärää tietoa. Finnpilotin henkilöstö raportoi satelliittipaikannuksen häiriöistä aktiivisesti ja tiedot havainnoista toimitettiin viranomaisille.
Finnpilot selvittää aktiivisesti ympäristövaikutuksiaan, tavoitteenaan vähentää kokonaispäästöjen absoluuttista määrää 50 % vuoteen 2030 mennessä (vertailuvuotena vuosi 2021). Suorista negatiivisista ympäristövaikutuksista merkittävimmän osan muodostavat luotsiveneiden aiheuttamat CO2-päästöt. Finnpilotin kokonaispäästöt vuonna 2024 olivat 5252 tCO2e (2023: 4398 tCO2e). Päästöjen kasvu johtui pääasiassa aiempaa kattavammasta epäsuorien päästöjen (scope 3) laskennasta. Laskentamenetelmät kehittyvät vuosi vuodelta ja erityisesti kuva yrityksen epäsuorista päästöistä tarkentuu.
Finnpilotin yhtiökokous nimesi uudeksi hallituksen jäseneksi hallintotieteiden maisteri Jani Sivusalon, joka työskentelee erityisasiantuntijana valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosastolla. Jani Sivusalo on aiemmin työskennellyt tarkastajana Finanssivalvonnassa, ylitarkastajana Konserniverokeskuksessa sekä veroasiantuntijana PriceWaterHouseCoopersilla. Hallituksen puheenjohtaja on Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki.
Finnpilot Pilotagen yhtiökokous pidettiin 21.3.2025.
Finnpilotin vuosikertomukseen sekä toimintakertomukseen ja tilinpäätökseen voit tutustua täällä >>
Kari Kosonen, toimitusjohtaja, kari.kosonen@finnpilot.fi, puh. +358 40 741 4625
Timo Siren, talousjohtaja, timo.siren@finnpilot.fi, puh. +358 40 145 9848
Suomalaisen saariston olosuhteet kuuluvat merenkulun näkökulmasta maailman vaativimpiin. Finnpilotin tehtävä on auttaa laivoja liikkumaan turvallisesti ja sujuvasti herkässä meriympäristössä. Luotsaus on tärkeä osa Suomen ulkomaankaupan kuljetusketjua ja huoltovarmuutta. Monet elintärkeät tavarat kuljetetaan meriteitse ja lastien kulkeminen on taattava myös mahdollisissa häiriötilanteissa.
Suomen kapeilla saaristoväylillä luotsauksen tuottama turvallisuuslisä on ratkaiseva onnettomuuksien ennaltaehkäisemisessä. Luotsi on aluksen päällikön tärkeä paikallinen neuvonantaja, joka tarjoaa väylillä liikkuville aluksille navigointiapua ja huolehtii yhä useammin myös satamaohjailusta.
Finnpilot Pilotage Oy on valtion kokonaan omistama erityistehtäväyhtiö, joka tarjoaa luotsauspalveluja kaikilla Suomen luotsattavilla väylillä. Luotsaustoiminnan järjestämisestä ja valtakunnallisen palveluverkoston ylläpitämisestä syntyvät kustannukset katetaan luotsausmaksuilla.