Finnpilotin asiakastilaisuus 26.1.
Meklareille suunnattu valtakunnallinen asiakastapaaminen järjestettiin Helsingissä tammikuussa. Iltapäivätilaisuuteen osallistui 15 asiakkaiden edustajaa eripuolilta maata.
Tilaisuudessa esiteltiin syksyn asiakastutkimuksen tuloksia. Vastaajien joukossa oli enemmän meklareita kuin aikaisemmin. Asiakkaille tärkeintä on palvelun luotettavuus ja saatavuus.
Finnpilotin mobiili toiminnanohjausjärjestelmä mPilot otetaan käyttöön koko maassa kevään aikana. Meklarit saavat mPilotin kautta sähköpostilla tiedon luotsauksen päättymisestä sekä alustavan hintatiedon. Paperiset tositteet eli slipit jäävät myös pois käytöstä, kun luotsaus kuitataan sähköisesti.
Vuoden 2014 kesällä luotsausmaksu tuli arvonlisäveron alaiseksi. KHO:n päätöksen mukaan myös ulkomaisen asiakkaan asiamies Suomessa on vapautettu arvonlisäverosta. Finnpilot on nyt hakenut luotsausmaksujen osalta uuta ohjausta verottajalta. Kun se saadaan, alv voidaan poistaa heti.
Finnpilot arvioi, että luotsausmäärä on tulevaisuudessa n. 25 000 kpl vuodessa. Luotsattavan liikenteen osuus satamakäynneistä on noin 32 %. Tällä tasolla pysytään myös vuonna 2015.
Vuoden 2014 vuosiraportti ja talouden toimintakertomus julkaistaan maaliskuun alussa.