Emäsalossa liikutaan uusiutuvalla energialla
Finnpilot palvelee asiakkaitaan 26 luotsi- ja tukiaseman verkostollaan ympäri Suomen. Emäsalon luotsiasema on uusiutuvan energian hyödyntämisen edelläkävijä: asemalla on aloitettu uusiutuvan polttoöljyn käyttö sekä toivotettu tervetulleeksi ensimmäinen sähköauto. Energiaa tuotetaan myös itse: jo useamman vuoden ajan Emäsalon asema on kattanut osan energiantarpeestaan maahan asennetuilla aurinkopaneeleilla.
Vastuu ympäristöstämme tarkoittaa myös uusiutuvien ja ympäristöystävällisempien energiamuotojen etsimistä ja käyttöönottoa luotsiasemillamme. Osana valmisteilla olevaa Hiilineutraali Finnpilot -ohjelmaa tavoittelemme hiilijalanjälkemme voimakasta pienentämistä. Kasvatamme uusiutuvan polttoaineen osuutta kokonaiskulutuksessamme, otamme käyttöön energiatehokkaampaa teknologiaa ja lisäämme uusiutuvan energian tuotantoamme. Oman kalustomme, kiinteistöjemme ja toimintatapojemme ympäristövaikutusten lisäksi arvioimme myös mahdollisuuksiamme vaikuttaa muun meriliikenteen päästöjen alentamiseen.
Ympäristö- ja energiatehokkuuteen liittyviä kokeiluja on toteutettu useilla luotsiasemilla. Erityisen aktiivista kehitystyötä ympäristöystävällisten ratkaisujen saralla on tehty Porvoossa sijaitsevalla Emäsalon luotsiasemalla, joka palvelee muun muassa Kilpilahden jalostamon liikennettä.
Ensimmäiset sähköautot Emäsaloon ja Lappeenrantaan
Finnpilotin luotsit liikkuvat asemien ja satamien välillä paitsi luotsiveneillä, myös autoilla. Vuonna 2020 autoja oli käytössämme 44 kappaletta ympäri Suomen. Uudistamme lähivuosina kalustoamme hankkimalla täyssähköautot kaikkiin käyttökohteisiimme, joihin ne esimerkiksi asemien sijainnin puolesta soveltuvat.
Ensimmäiset täyssähköautot otettiin käyttöön juhannusviikolla, jolloin järjestettiin sähköautojen käyttökoulutus. Autot tullaan sijoittamaan Emäsalon ja Lappeenrannan luotsiasemille.
– Volkswagen ID.3 Pro S -autojen toimintasäde on 77 kWh:n akkukapasiteetillaan pienen keskiluokan saatavilla olevista sähköautomalleista pisin, noin 540 km. Sähköautojen myötä niitä käyttäville asemille tullaan mahdollisuuksien mukaan asentamaan kiinteät latauspisteet, kertoo Finnpilotin kalustopäällikkö Pekka Yrttiaho.
Täyssähköauton ajo-ominaisuudet yllättivät Emäsalossa kutterinhoitajana työskentelevän Markus Stenvallin positiivisesti:
– Auto on äärimmäisen hiljainen, ainoa ääni on pieni rengasmelu. Suorituskykyäkin löytyy varsin hyvin, kun autossa on huikea vääntömomentti ja peräti 204 hevosvoimaa. Hieman totuttelua ja harjoittelua vaativat auton kaksi monitoiminäyttöä sekä monitoimiohjauspyörä, joiden takaa löytyy yllättävän paljon asetuksia ja ominaisuuksia kuten ajomoodit, latausasetukset, radio, ilmastointi, adaptiivinen vakionopeudensäädin, ajokaistavahdin ym. Toinen totuttelua vaativa asia on käyttökoulutuksessa esiin nostettu kehotus käyttää ajaessa moottorijarrutusasetusta. Lyhyen ajon jälkeen tähän kuitenkin tottui ja sen jälkeen normaalia jarrua hyvin harvoin joutuu edes käyttämään. Nyt kesähelteillä positiivinen yllätys on ollut myös auton ilmastoinnin nopeus.
Uusiutuva polttoöljy asteittain käyttöön venekalustossa
Toukokuussa 2021 otimme Emäsalon luotsiaseman kahdessa nopeassa luotsiveneessä käyttöön uusiutuvan polttoöljyn (HVO), jota meille toimittaa tällä hetkellä Neste. Sataprosenttisesti uusiutuva Neste MY -polttoöljy valmistetaan yksinomaan jätteistä ja teollisuuden prosesseissa syntyvistä tähteistä. Uusiutuvan polttoöljyn käytöllä tavoitellaan venekohtaisten CO2-päästöjen vähentämistä noin 90 % verrattuna perinteiseen polttoöljyyn.
– Ensimmäiset kokemukset MY-polttoöljyn käytöstä kalustossamme ovat olleet positiivisia. Seuraamme tällä hetkellä tiiviisti IoT-pohjaisen kalustonhallintajärjestelmämme kautta uuden polttoöljyn suorituskykyä, muun muassa moottorikuormituksia, veneiden nopeuksia ja polttoaineen keskikulutusta. Työskentelymukavuutta lisäävänä tekijänä on havaittu polttoöljyn pienemmät hajuhaitat tavalliseen polttoöljyyn verrattuna, summaa kalustopäällikkö Yrttiaho.
– Tänä vuonna reilu kolmannes Emäsalon polttoaineenkulutuksesta tulee olemaan HVO-polttoainetta. Koko Finnpilotin tasolla tämä tarkoittaa 5,6 % osuutta kaikesta kulutuksesta, mikä saa aikaan noin 5 %:n pudotuksen CO2-päästöihimme. Käyttökokemusten osoittautuessa positiivisiksi tulemme arviomme mukaan ajamaan vuonna 2023 Emäsalon asemalla pelkästään uusiutuvalla polttoöljyllä. Emäsalosta kerättävien käyttökokemusten jälkeen uusiutuvan polttoöljyn käyttöä on tarkoitus laajentaa myös muiden Finnpilotin luotsiasemien veneisiin, kertoo Yrttiaho.
Aurinko- ja tuulivoiman hyödyntäminen on yksi askel kohti pienempää hiilijalanjälkeä
Kerroimme vastuullisuusraportissamme >> Hankoon keväällä 2021 nousseesta tuulivoimalasta. Myös aurinkoenergian keräämisestä ja hyödyntämisestä on hankittu Finnpilotissa positiivisia kokemuksia. Emäsalon luotsiasemalle asennettiin muutama vuosi sitten Finnpilotin ensimmäinen aurinkosähköjärjestelmä, jonka tarkoituksena on selvittää, soveltuuko aurinkosähkö käyttöömme luotsiasemien energiantuotannon täydentäjänä. Järjestelmän asensi kotimainen Solnet.
– Aseman paneelit asennettiin katon sijaan maa-asennuksella. Näin saadaan kattoasennusta suurempi sähkön tuotanto, sillä paneelit voitiin asentaa jyrkempään kulmaan aurinkoon nähden. Ns. älykäs aurinkosähköjärjestelmä mahdollistaa muun muassa tuotannon seuraamisen yhden paneelin tarkkuudella, kertoo Finnpilotin kiinteistöpäällikkö Dick Strandell.
– Järjestelmän sähköntuotanto on ollut odotettua parempi. Tuottoarvio oli 14 MWh vuodessa, mutta olemme päässeet 15-17 MWh:n tuottoihin. Hyvien kokemusten myötä Emäsalon aurinkosähköjärjestelmää on kaavailtu täydennettävän uusilla paneeleilla, Strandell jatkaa.
Finnpilotin ympäristö- ja energiatehokkuusohjelmassa tavoitteena on lisätä vuosittain omaa uusiutuvaa sähköntuotantoa vähintään yhdellä voimalaitoksella, joka tuottaa sähköä vähintään aseman kaluston kesäkaudella tarvitseman määrän. Tänä vuonna Ajoksen luotsiasemalle Perämerelle nousee tuulivoimala.
– Tavoitteena on päästä kehityksessä tulevina vuosina kahden voimalan vuosivauhtiin. Tuulivoimalat sijoitetaan asemille, joilla tuulee eniten, eli saariin ja niemiin. Todennäköisinä sijoituspaikkoina voisi mainita Isokarin ja Harmajan. Aurinkovoimalat puolestaan rakennetaan suojaisemmille asemille, kuten Orrengrundiin ja mahdollisesti Lappeenrantaan sekä Kokkolaan. Emme myöskään sulje pois jonkinlaisten aurinko-tuuli -hybridivoimaloiden mahdollisuutta, tiivistää Strandell ajatuksiaan tulevasta.
Tulevaisuudessa tuuli- ja aurinkoenergia, sekä Finnpilotin kiinteistöverkossa laajasti käytetty maalämpö, täydentävät toisiaan vuoden ja sään vaihteluiden mukaan.
Järjestelmällisestä työtä vastuullisuuden ja kestävän kehityksen edistämiseksi
Vastuullisuus on olennainen osa Finnpilotin perustehtävää: missionamme on auttaa laivoja liikkumaan turvallisesti ja sujuvasti herkässä meriympäristössä. Vuonna 2020 päivitimme olennaiset vastuullisuusteemamme, joihin perustuen koottiin Finnpilotin ensimmäinen, omaksi julkaisukseen erotettu vastuullisuusraportti.
Sertifioimme vuonna 2020 ISO 14001 ja ETJ+ -standardien mukaisen ympäristö- ja energiatehokkuusjärjestelmämme. Ympäristösertifioinnin myötä olemme lisänneet tietoisuuttamme ympäristön kannalta kestävistä toimintatavoista ja pystymme toimimaan entistä vastuullisemmin herkkien vesistöalueiden äärellä. Henkilöstön osallistuminen turvallisuutta ja vastuullisuutta kehittäviin toimenpiteisiin on ollut osoitus henkilöstön sitoutumisesta työhön.
Vuonna 2021 aikana luomme olennaisten vastuullisuusteemojen ympärille laajemman kehittämisohjelman, joka viitoittaa vastuullisuustyötämme eteenpäin.
Lue lisää ympäristötyöstämme ja muista vastuullisuuden teemoista Finnpilotin vastuullisuusraportista >>