Henkilöstö 18.6.2021

Tekijät turvallisuustyön takana: Millaista on luotsinvälittäjän arki?

Tämä juttu on ensimmäinen osa ”Tekijät turvallisuustyön takana” -sarjaa, jossa esittelemme ammattiryhmittäin finnpilotilaisia ja heidän arkeaan. Sarjan aloittaa luotsinvälityksen vuoroesimies Pauli Ruohonen.

Finnpilotin luotsinvälityksessä työskentelee luotsinvälityksen päällikön johdolla 20 luotsinvälittäjää, joista kuusi on vuoroesimiehiä. Vuoroesimiesten työhön sisältyy varsinaisen luotsinvälitystyön lisäksi muun muassa vuorojen suunnittelu, työaikakirjausten tarkistaminen, kehityskeskusteluiden pitäminen omalle ryhmälle, työohjeiden tekeminen ja päivittäminen sekä luotsinvälitystyön kehittäminen.

Luotsinvälitys siirtyi asteittain Finnpilotin organisaatioon Luotsausliikelaitoksen perustamisen myötä vuonna 2004. Tätä ennen luotsinvälityksestä vastasivat Merenkulkulaitoksen VTS-keskusten alusliikenneohjaajat.

Aluksi Finnpilot välitti luotseja Helsingin ja Kotkan alueilla. Luotsinvälittäjät työskentelivät tuolloin kahdessa vuorossa. Luotsinvälitys sai nykyisen muotonsa vuoden 2007 alusta, kun Finnpilot otti hoitaakseen koko Suomen luotsinvälitystoiminnan.

Vuoroesimies Pauli Ruohosen ura luotsinvälityksessä alkoi vuonna 2007. Tätä ennen hän oli työskennellyt alusten kansimiehenä ja perämiesharjoittelijana. Paulin aloittaessa luotsinvälittäjän työt sijaitsivat luotsinvälityksen eli Fokan toimitilat vielä Helsingin Katajanokalla. Luotsinvälitys muutti Finnpilotin hallinnon kanssa samoihin tiloihin Helsingin Kamppiin vuonna 2016.

– Luotsinvälittäjän työ on hyvin vaihtelevaa ja avainasemassa on monien lankojen pitäminen käsissä samanaikaisesti. Pidän siitä, että saan tehdä hommia monenlaisten ihmisten kanssa isolta alueelta Saimaalta Perämerelle. Saan hyödyntää omaa osaamistani työssäni paljon. Luotsinvälttäjän työssä tarvitaan asiakaspalveluhenkisyyttä, kykyä tunnistaa oleellinen ja priorisoida tehtäviä sekä katsoa riittävän pitkälle myös tulevaan. Kiireisinä päivinä tarvitaan paineensietokykyä, hiljaisempina puolestaan kärsivällisyyttä, Pauli kertoo.

– Vuosien saatossa luotsinvälityksen työ on kokenut suuren muutoksen. Työtapoja on kehitetty ja työvälineetkin ovat kehittyneet. Ihmiset ympärillä ovat osittain vaihtuneet ja työtilatkin ovat vaihtuneet muutaman kerran. Alussa välittäjillä oli vain yksi alue, jonka luotsinvälitystä hoidettiin. Nykyään jokainen luotsinvälittäjä opettelee kaikki alueet ja alueita kierretään tasaisin väliajoin. Voidaan varmasti sanoa, että luotsinvälittäjän työ on tänä päivänä järjestelmällisempää kuin ennen. Alueellisia sääntöjä on yhdenmukaistettu ja välityksen sisäisiä ohjeita on kehitetty koko ajan. Yksi merkittävä muutos työssä on ollut vuoroesimiehen tehtävän perustaminen, summaa Pauli luotsinvälittäjän työn kehitystä.

Paulin vuorokierto: yötä, iltaa, aamua ja välissä vähän valmennustakin

Mutta mitä luotsinvälityksessä tehdään ja millaista on luotsinvälittäjän arki? Annetaan Paulin itsensä kertoa luotsinvälittäjän viikon kulusta.

Maanantai 

Vuorokierto alkaa tavalliseen tapaan yövuoroista. Öitä on tällä kertaa tosin vain kaksi kolmen sijaan, kun sunnuntai menee vielä parannellessa sitkeää flunssaa. Tällä kertaa koko kierto on etelän sektorilla, eli alue Hangosta Emäsaloon.

Iltasadut molemmille pojille luettu kotona ja konttoria kohti vähän klo 21 jälkeen. Yövuoro alkaa klo 22. Yön aikana käydään laivalistat läpi vähintään pari päivää eteenpäin ja lisätään mahdollisesti puuttuvat laivakäynnit Pilotwebiin. Muuten päivystetään ja katsotaan, että laivat saavat luotsinsa ja päinvastoin. Ensimmäinen yö meinaa painaa silmäluomia aamuyöllä, mutta kevyttä evästä ja kuppi kahvia niin jaksaa taas paremmin. Onneksi on myös kollega paikalla, jonka kanssa jutella ja käydä happihypyllä pihalla. Aamulla vielä vuoronvaihtoraportti, johon kerätään oleelliset asiat ja huomiot seuraavalle. Aamuvuoro vapauttaa klo 7, jolloin pääsee matkustamaan kotiin vastavirtaan juuri heränneitä työmatkalaisia.

Tiistai 

Kello herättää vähän ennen kolmea iltapäivällä, niin ehtii hakemaan eskarilaisen kotiin. Töiden suhteen aika lailla samalla aikataululla mennään. Liikenteen puolesta on rauhallista ja olo on pirteämpi, niin ehtii ja jaksaa ajatella hiukan vuoroesimiehen tehtäviä välillä. Työn alla on mm. sähköisen ”ilmoitustaulun” kehittäminen, kun etätyötä meilläkin paljon tehdään.

Keskiviikko  

Täytyy herätä iltapäivällä normaalia aikaisemmin, jotta ehtii koronarokotukseen Messukeskukselle. Illalla tulee ainakin uni mukavasti, niin pääsee taas helposti iltavuorojen rytmiin.

Torstai – lauantai 

Iltavuoro alkaa klo 14. Silloin on mukava nukkua vähän pidempään ja syödä kotona lounasta ennen töihin lähtöä. Iltavuoron aikana mm. käydään läpi tulevan yön tilanne tarkkaan, ettei jäisi epäselviä asioita yövuorolle, jolloin niitä on vaikeampi selvittää. Lisäksi yritetään saada jo seuraavan päivän luotsausten aikataulut mahdollisimman tarkasti selville. Tietoja kerätään laivoilta suoraan, niiden edustajilta sekä AIS-tietojen perusteella. Tällä kertaa kaikki illat yksin konttorilla muiden pöytien tehdessä vuoronsa etätoimistolta käsin. Aikaa jää myös kirjata itselle ajatuksia ylös kehitysprojektien osalta. Vaihtoraportti taas kuntoon ja kotiin pääsee klo 22. Perjantaina näkyy kaupungilla muutamia viikonlopun juhlijoita, muuten on rauhallista.

Sunnuntai 

Rauhallinen vapaapäivä perheen kanssa.

Maanantai 

Tällä kertaa normaalin aamuvuoron sijaan on ohjelmassa ensin esimiesvalmennus ja sen jälkeen palaveri vuoroesimiesten ja luotsinvälityksen päällikön kesken. Nämä siis kotona Teamsin välityksellä.

Tiistai 

Herätys 5:30 ja konttorille klo 07 alkavaan aamuvuoroon. Oman rutiinin mukaan kahvi tippumaan ja töihin kiinni. Aamuvuoron aikana tulee yleensä monenlaista laivalistaa ja niiden kanssa käydään taas liikennettä läpi muutaman seuraavan päivän osalta. Kotiin pääsee klo 14 eli sopivasti ennen pahinta ruuhkaa.

​​​​​​​Keskiviikko 

Tänäänkin erilaista ohjelmaa, kun edessä on koulutuspäivä Teamsissa osana Rastor Instituutin lähiesimiestutkintoa. Sitten neljän päivän vapaalle, jonka jälkeen aloitetaan taas yövuoroista, tällä kertaa vuorossa on idän sektori eli Kotkan ja Saimaan alueet.

Iso kiitos Paulille luotsinvälittäjän työn tutuksi tekemisestä! Jatkamme juttusarjaa esittelemällä myös muita Finnpilotissa työskenteleviä ammattiryhmiä.

Lisää luettavaa