Tekijät turvallisuustyön takana: millaista on vastaavan kutterinhoitajan työ?
Tämä juttu on toinen osa ”Tekijät turvallisuustyön takana” -sarjaa, jossa esittelemme ammattiryhmittäin finnpilotilaisia ja heidän arkeaan. Sarjan aloitti luotsinvälityksen vuoroesimies Pauli Ruohonen (lue juttu täältä >>). Nyt vuorossa on vastaava kutterinhoitajamme Raahesta, Joni Kaarela.
Luotsit turvallisesti perille, kalusto pidetään kunnossa
Perämeren luotsausalueella sijaitsevalla Raahen tukiasemalla työskentelee vakituisesti neljä kutterinhoitajaa. Kutterinhoitajat työskentelevät kahdessa vahdissa. Vahdit ovat vuoroviikoin työssä ja vapaalla. Vahdissa työskentelee aina yksi vastaava kutterinhoitaja, jonka työtehtäviin kuuluu luotsinkuljetusten ohella erilaisia suunnitteluun ja raportointiin liittyviä tehtäviä.
Vastaava kutterinhoitaja vastaa aseman kaluston ja kiinteistöjen kunnossapito-, huolto- ja korjaustöiden suunnittelusta ja koordinoinnista yhdessä luotsivanhimman kanssa. Lisäksi hän huolehtii kaluston huoltojen ja korjausten tilaamisesta, osallistuu telakointien suunnitteluun sekä valvoo niiden toteutumista. Tehtäviin sisältyy myös muun muassa polttoaineisiin ja kaluston käyttöön liittyvää raportointia.
Vastaava kutterinhoitaja Joni Kaarela: ammattia vaihtamalla merelle
Raahen tukiasemalla työskentelevä vastaava kutterinhoitaja Joni Kaarela kertoo, kuinka urapolku johdatti hänet kutterinhoitajaksi Finnpilotille:
– Aloitin työt Finnpilotilla kutterinhoitajana vuonna 2012 tehden täyskäännöksen urallani. Aikaisemmin toimin Oulussa sairaanhoitajana mielenterveyspuolella, eli toisaalta, ”hoitaja”-nimike kyllä säilyi. Kymmenen vuoden suljetulla osastolla työskentelyn jälkeen olin kuitenkin valmis kokeilemaan jotain ihan muuta, kertoo Joni.
– Raahelaisena nuorena poikana olin käynyt laivurikurssin ja työskennellyt satamahinaajalla ennen ajelehtimista hoitoalalle. Mahdollisuus ammatinvaihtoon tuli paikan avauduttua Raahen asemalla. Koeajan jälkeen allekirjoitin työsopimuksen kutterinhoitajan pestiin. Samoihin aikoihin isäni eläköityi luotsikutterinhoitajan tehtävästään. Voisi siis kai sanoa, että ammatti kulkee suvussa.
Itsenäistä työtä vaihtelevassa ympäristössä, paperihommia unohtamatta
– Vastaavana kutterinhoitajana aloitin vuonna 2015 mentorini jäätyä eläkkeelle. Yhtäkkiä huomasin edustavani senioriteettia aseman suhteellisen nuoren henkilöstön joukossa.
– Raahen pienellä asemalla saadaan toimia hyvinkin itsenäisesti, kuitenkin hienolla porukalla tiimityötä tehden. Normaalien meri- ja maakuljetusten lisäksi ja kalustonhuollot ja -korjaukset tarjoavat käsillä tekemistä ja ajoittain haastettakin työnkuvaan. Lisäksi kiinteistönhuoltoon liittyvät tehtävät korostuvat suhteellisen paljon, kuvailee Joni aseman arkea.
– Työ luonnonläheisessä meriympäristössä luotsikutterinhoitajana kohta kymmenen vuoden jälkeen tuntuu edelleen mielenkiintoiselta ja mukavalta. Vuodenajat ja säät antavat työlle sopivasti vaihtelua. Viime vuosina olen ehtinyt nähdä Finnpilotin positiivisen kehityksen turvallisuuden, johtamisen avoimuuden, henkilöstön vaikutusmahdollisuuksien ja koulutuksen suhteen.
– Vastaavana kutterinhoitajana työhöni sisältyy myös sopivasti yhteydenpitoa ja yhteistyötä kollegojen ja yhteistyötahojen kanssa, viestintää, koulutusta ja muuta toimistotöihin liittyvää tekemistä Finnpilotin kaasuttaessa digitalisaation aallonharjalla. Nähtäväksi jää, onko tekninen kehitys tulevaisuudessa niin nopeaa, ettei oma poikani ehdi saada mahdollisuutta astua isänsä ammattisaappaisiin ammattiveneenkuljettajana – vaikka ne EN ISO 20345:2011 -luokan turvakengät ovatkin!
Joni Kaarelan työviikko: keikkaa pukkaa ja sopivassa määrin myös lepohetkiä
Maanantai:
- Maanantai on vuoronvaihtopäivä
- Vuoronvaihtoon liittyvä raportointi viikosta, ei välittömiä kuljetustehtäviä
- Lepoa, sillä yöllä lähdetään merelle
Tiistai:
- Ma-ti välisenä yönä vien luotsin laivaan, jonka jälkeen unta
- Herätys klo 08:00, laiva sisään
- Päivällä L144-aluksen telakkahommia
- Illalla jälleen luotsin kuljetus laivaan
Keskiviikko:
- Ti-ke välisenä yönä luotsin vienti laivaan, jonka jälkeen unta
- Herätys klo 10:00: aseman huoltoa, siivousta, pyykkihuoltoa, koronarokotteen otto, lepoa
Torstai:
- Puolenyön aikaan luotsinkuljetusta, jonka jälkeen unta
- Herätys klo 07:00, jonka jälkeen merelle
- Huoltohommia, keikalle klo 12:00-14:30, lepoa
- Merellä jälleen klo 23:00-01:00.
Perjantai:
- Herätys klo 06:00, merellä klo 07:00-10:00
- Kalustonhallintajärjestelmän kehitystiimin kokous aamupäivällä
- Puolenpäivän jälkeen keikka merelle
- Iltapäivällä tapaan aluepäällikön ja kalustopäällikön asemalla, jonka jälkeen lepoa
- Illalla vielä laiva
Lauantai:
- Rauhallisempi päivä, vain yksi kuljetustehtävä
- Paperi- ja huoltohommia
Sunnuntai:
- Parvi laivoja klo 13:30-19:00, useampi keikka
Maanantai:
- Klo 10:00-12:00 huoltohommia
- Vuoronvaihtopalaveri, tarvittavien tietojen siirto seuraavalle vuoroon tuleville
- Lähtö vapaaviikolle
Iso kiitos Jonille vastaavan kutterinhoitajan työn tutuksi tekemisestä!