


Tämä juttu on toinen osa ”Tekijät turvallisuustyön takana” -sarjaa, jossa esittelemme ammattiryhmittäin finnpilotilaisia ja heidän arkeaan. Sarjan aloitti luotsinvälityksen vuoroesimies Pauli Ruohonen (lue juttu täältä >>). Nyt vuorossa on vastaava kutterinhoitajamme Raahesta, Joni Kaarela.
Perämeren luotsausalueella sijaitsevalla Raahen tukiasemalla työskentelee vakituisesti neljä kutterinhoitajaa. Kutterinhoitajat työskentelevät kahdessa vahdissa. Vahdit ovat vuoroviikoin työssä ja vapaalla. Vahdissa työskentelee aina yksi vastaava kutterinhoitaja, jonka työtehtäviin kuuluu luotsinkuljetusten ohella erilaisia suunnitteluun ja raportointiin liittyviä tehtäviä.
Vastaava kutterinhoitaja vastaa aseman kaluston ja kiinteistöjen kunnossapito-, huolto- ja korjaustöiden suunnittelusta ja koordinoinnista yhdessä luotsivanhimman kanssa. Lisäksi hän huolehtii kaluston huoltojen ja korjausten tilaamisesta, osallistuu telakointien suunnitteluun sekä valvoo niiden toteutumista. Tehtäviin sisältyy myös muun muassa polttoaineisiin ja kaluston käyttöön liittyvää raportointia.
Raahen tukiasemalla työskentelevä vastaava kutterinhoitaja Joni Kaarela kertoo, kuinka urapolku johdatti hänet kutterinhoitajaksi Finnpilotille:
– Aloitin työt Finnpilotilla kutterinhoitajana vuonna 2012 tehden täyskäännöksen urallani. Aikaisemmin toimin Oulussa sairaanhoitajana mielenterveyspuolella, eli toisaalta, ”hoitaja”-nimike kyllä säilyi. Kymmenen vuoden suljetulla osastolla työskentelyn jälkeen olin kuitenkin valmis kokeilemaan jotain ihan muuta, kertoo Joni.
– Raahelaisena nuorena poikana olin käynyt laivurikurssin ja työskennellyt satamahinaajalla ennen ajelehtimista hoitoalalle. Mahdollisuus ammatinvaihtoon tuli paikan avauduttua Raahen asemalla. Koeajan jälkeen allekirjoitin työsopimuksen kutterinhoitajan pestiin. Samoihin aikoihin isäni eläköityi luotsikutterinhoitajan tehtävästään. Voisi siis kai sanoa, että ammatti kulkee suvussa.
– Vastaavana kutterinhoitajana aloitin vuonna 2015 mentorini jäätyä eläkkeelle. Yhtäkkiä huomasin edustavani senioriteettia aseman suhteellisen nuoren henkilöstön joukossa.
– Raahen pienellä asemalla saadaan toimia hyvinkin itsenäisesti, kuitenkin hienolla porukalla tiimityötä tehden. Normaalien meri- ja maakuljetusten lisäksi ja kalustonhuollot ja -korjaukset tarjoavat käsillä tekemistä ja ajoittain haastettakin työnkuvaan. Lisäksi kiinteistönhuoltoon liittyvät tehtävät korostuvat suhteellisen paljon, kuvailee Joni aseman arkea.
– Työ luonnonläheisessä meriympäristössä luotsikutterinhoitajana kohta kymmenen vuoden jälkeen tuntuu edelleen mielenkiintoiselta ja mukavalta. Vuodenajat ja säät antavat työlle sopivasti vaihtelua. Viime vuosina olen ehtinyt nähdä Finnpilotin positiivisen kehityksen turvallisuuden, johtamisen avoimuuden, henkilöstön vaikutusmahdollisuuksien ja koulutuksen suhteen.
– Vastaavana kutterinhoitajana työhöni sisältyy myös sopivasti yhteydenpitoa ja yhteistyötä kollegojen ja yhteistyötahojen kanssa, viestintää, koulutusta ja muuta toimistotöihin liittyvää tekemistä Finnpilotin kaasuttaessa digitalisaation aallonharjalla. Nähtäväksi jää, onko tekninen kehitys tulevaisuudessa niin nopeaa, ettei oma poikani ehdi saada mahdollisuutta astua isänsä ammattisaappaisiin ammattiveneenkuljettajana – vaikka ne EN ISO 20345:2011 -luokan turvakengät ovatkin!
Maanantai:
Tiistai:
Keskiviikko:
Torstai:
Perjantai:
Lauantai:
Sunnuntai:
Maanantai:
Iso kiitos Jonille vastaavan kutterinhoitajan työn tutuksi tekemisestä!