


Maalilla on väliä: testissä ympäristöystävällisemmät pohjamaalit

Kansainväliset ja Suomen valtion asettamat tavoitteet ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ohjaavat myös luotsaustoiminnan kehitystä. Laskimme kevään aikana ensimmäistä kertaa Finnpilotin kokonaispäästöjen hiilijalanjäljen. Laskenta asettaa meille vertailutason matkallamme kohti päästövähennystavoitettamme: vähennämme kokonaispäästöjemme absoluuttista määrää 50 % vuoteen 2030 mennessä.
Aiemmin Finnpilot on raportoinut päästönsä Scope 1 osalta, mutta nyt tehty kartoitus kattaa myös Greenhouse Gas Protocol -laskentamenetelmän Scopet 2 ja 3. Laskenta tehtiin yhteistyössä ilmastotyöhön erikoistuneen asiantuntijaorganisaation kanssa.
Finnpilotin kokonaispäästöt ovat 6269 tCO2e. Luku vastaa noin 600 suomalaisen vuodessa tuottamia päästöjä (lähde: Sitra).
Hiilijalanjälkilaskennan luonteeseen kuuluu, että laskenta kehittyy ja tarkentuu jatkuvasti. Hiilijalanjäljestämme saatiin kuitenkin tarkka kuva ja merkittävimmät päästölähteet saariin selvitetttyä kattavasti. Nyt toteutettua laskentaa tullaan käyttämään vuoden 2022 aikana valmistuvan päästövähennyspolkumme lähtökohtana ja Finnpilotin ilmastotavoitteiden seuraamisen välineenä.
Kerromme aiheesta lisää syksyllä.