


Maalilla on väliä: testissä ympäristöystävällisemmät pohjamaalit

Kansainväliset ja Suomen valtion asettamat tavoitteet ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ohjaavat myös luotsaustoiminnan kehitystä. Kesäkuun asiakaskirjeessämme kerroimme Finnpilotin hiilijalanjäljen selvittämisestä. Aiemmin olemme raportoineet oman toimintamme päästöt scope 1 osalta, tänä vuonna laskenta tehtiin ensimmäistä kertaa sisältäen scopet 1, 2 ja 3. Finnpilotin kokonaispäästöiksi muodostui 6269 tCO2e. Luku vastaa noin 600 suomalaisen vuodessa tuottamia päästöjä (lähde: Sitra). Lue juttu täältä >>
Vuoden 2021 vuosikertomuksessamme lausuimme ääneen tämänhetkisen tavoitteemme: vähennämme kokonaispäästöjemme absoluuttista määrää 50 % vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteen olemme asettaneet liikenne- ja viestintäministeriön johtaman fossiilittoman liikenteen työryhmän vuonna 2020 antaman suosituksen mukaisesti.
Kuluvana vuonna Finnpilot on valmistellut päästövähennysohjelman, jonka toimenpiteiden avulla päästövähennystavoitteemme vuoteen 2030 mennessä saavutetaan. Ohjelman keskeisimmät toimenpiteet ovat seuraavat:
Päästövähennysohjelmamme elää teknologioiden kehittyessä sekä uusien innovaatioiden myötä jatkuvasti. Kiinnostava tapa vähentää omaa resurssien kulutusta ja sitä kautta myös päästöjä liittyy etäluotsauksen kehittämiseen. Etänä toteutettava luotsaus ei vaadi luotsivenettä, polttoainetta tai erillistä luotsiasemaa. Etäluotsauksen merkittävyyttä vuonna 2030 on kuitenkin vielä vaikea arvioida eikä luotsausmääriä voida ennustaa. Tästä syystä emme ole toistaiseksi ottaneet etäluotsauskehitystä elementiksi päästövähennyspolullamme. Ohjelmassamme ei toistaiseksi ole huomioitu myöskään mahdollista päästöjen kompensointia.
Suomen hallituksen tavoitteena on, että Suomi on hiilineutraali vuonna 2035 ja hiilinegatiivinen nopeasti sen jälkeen. Tällä hetkellä Finnpilotin hallitus keskusteleekin entistä tiukemmasta tavoitteesta eli valtio-omistajan linjauksen mukaisesta hiilineutraaliudesta vuoteen 2035 mennessä. Samalla selvitämme myös mahdollisen päästökompensoinnin roolia tulevaisuuden päästövähennyspolullamme.