Materiel och miljö

Materiel

Finnpilots materiel består av lotskuttrar för vinterbruk, snabba lotsbåtar och Bottenvikens hydrokoptrar.

Snabba lotsbåtar

Antal: 26
Tillverkare: Kewatec, Uudenkaupungin työvene, Marine Alutec
Tillverkningsår: 1995–2017
Tillverkningsmaterial: aluminium
Bärkraft: 6–10 personer
Längd: 11,3–16 m
Vikt: 7,5–15 ton
Djupgående: 1–1,5 meter
Hastighet: 18–29 kn
Förbrukning: 80-170 l/h
Besiktad för trafikområde: III
Livslängd: 15–25 år

Lotskuttrar

Antal: 31
Tillverkare: Uudenkaupungin työvene, Teijon Telakka, Holming Oy, Uudenkaupungin veneveistämö, Haminan konepaja
Tillverkningsår: 1985–2012
Tillverkningsmaterial: stål
Bärkraft: 10 personer
Längd: 10–16 m
Vikt: 45–60 ton
Djupgående: 1,8–2,4 meter
Hastighet: 10 kn
Förbrukning: 60-170 l/h
Isgångsegenskap: 25-45 cm fastis
Besiktad för trafikområde: III
Livslängd: 35 år

Hydrokoptrar

Antal: 10 stycken
Tillverkare: Arctic Ant, Larsmo
Tillverkningsår: 2002–2012
Tillverkningsmaterial: glasfiber
Bärkraft: 4 personer
Hydraulisk ramstyrning Kolfiberpropeller
Fjädring: länkarm eller luft
Maxfart: på isen 40 km/h, på öppet vatten 10 kn


Vi skyddar den känsliga miljön

Förhållandena i den finska skärgården är bland de mest utmanande i världen med tanke på sjöfart. En lots som känner till de lokala förhållandena utgör en ovärderlig hjälp för fartygets befälhavare och möjliggör en säker farledsnavigering.

Övergången från öppet hav till farled försätter ett stort fartyg i en ytterst utmanande situation: farleden är trång, vattnen är grunda och steniga och det finns inget utrymme för navigationsfel. Ett haveri som leder till olje- eller kemikalieutsläpp kan ha förödande konsekvenser för den känsliga skärgårdsnaturen och dess ekosystem. Med hjälp av lotsning kan man undvika avvikelser i farledsnavigeringen som kan leda till grundstötningar eller fartygskollisioner. När fartygen rör sig i farleden på ett planerat och kontrollerat sätt minskar risken för en allvarlig miljöolycka avsevärt.

Lotsarnas avvikelsenoteringar preciserar och kompletterar riskbilden för sjötrafiken. När man väl är medveten om hot kan man också reagera på dem genom korrigerande åtgärder.