


Säästöt eivät riittäneet vastaamaan luotsauskysynnän laskuun, tuloksena tappiollinen vuosi

Juttu on osa Finnpilotin vuosikertomusta, jossa kerromme laajasti työstämme ja luotsaustoiminnan kehityksestä. Lue koko vuosikertomus täältä >>.
Turvallisuus on ensisijaista Finnpilotin kaikessa toiminnassa. Vuonna 2021 työskentelimme muun muassa onnettomuuksien luokittelun, kiipeilyturvallisuuden sekä olosuhderajojen määrittelyn parissa.
Finnpilotin vastuullisuusohjelmassa (lue lisää vuosikertomuksesta kohdasta Johdanto vastuullisuuteen >>) määrittelemme tavoitteet turvallisuustyöllemme:
Finnpilotin vuodeksi kerrallaan valittava, eri henkilöstöryhmistä koostuva Safety-ryhmä keskittyy arjen havaintojen analysointiin, turvallisten toimintatapojen esiin nostamiseen, mahdollisten riskien tunnistamiseen ja vaaratilanteiden ehkäisemiseen. Ryhmää vetää HSEQ-päällikkö.
Saimme vuonna 2021 valmiiksi onnettomuuksien määrittelytyön, jossa luokittelimme erityyppiset ja erikokoiset onnettomuudet lajinsa (henkilöstöön/ympäristöön/omaisuuteen kohdistuvat vahingot) ja vakavuutensa mukaan (0 = ei vahinkoa – 5 katastrofaalinen onnettomuus). Määrittelytyö tehtiin luotsaustoiminnan ja oman kuljetuskalustomme näkökulmista ja Finnpilotin arvoista käsin, mutta mallia haettiin myös kansainvälisistä ja kansallisista ohjeista ja onnettomuusluokitteluista. Luokittelun avulla pystymme mittaamaan ja raportoimaan onnistumistamme turvallisuustyössä sekä oppimaan aiempaa tehokkaammin mahdollisista vahingoista.
Vuonna 2021 pohdimme kiipeilyturvallisuutta laajasti henkilöstön keskuudessa järjestämällä aiheen ympärille koulutusta, testejä sekä mahdollisuuksia testata erilaisia kypäriä. Kiipeilyturvallisuutta parantavan projektimme lopputuloksena kypärästä tuli vuoden 2022 alusta alkaen pakollinen suojavaruste. Luotsiveneen turvamiehen tulee käyttää määritellyt standardit täyttävää kypärää kannella liikkuessa luotsin otto-/jättötilanteen yhteydessä. Luotsin tulee käyttää kypärää laivaan/laivasta siirryttäessä, kun kiivettävää on tasojen välillä. Kypärää käytetään myös muissa tehtävissä, joissa korkeusero on yli yksi metri sekä suljetuilla alueilla, joissa kypärän käyttö on ohjeistettu muulla ohjeistuksella.
Edellisvuoden tapaan kampanjoimme voimakkaasti sisäisesti havaintojen tekemisen tärkeydestä. Uusi havaintoraportointijärjestelmämme koettiin helppokäyttöiseksi ja havaintoja tehtiin 876 kpl (2020: 852 kpl). Kiinnitimme erityisesti huomiota leidareiden (luotsitikkaiden) turvallisuuteen. Huonokuntoiset tai määräystenvastaiset leidarit ovat merenkulussa merkittävä ongelma ja ne asettavat alukseen kiipeävän luotsin sekä luotsiveneen kannella olevan turvamiehen vaaraan. Finnpilotissa raportoitiin vuoden aikana 60 leidareihin liittyvää havaintoa, jotka raportoimme eteenpäin varustamoille. Luotsien havainnoista johdettujen toimenpiteiden perusteella saatiin aikaan merkittäviä parannuksia alusten leidariturvallisuuteen.
Jatkoimme luotsiasemien ja luotsipaikkojen operatiivisten olosuhderajojen määrittelyä. Tavoitteena on luoda jokaiselle asemalle selkeät olosuhderajat, joiden ylittyessä keskeytykset luotsauspalvelussa ovat mahdollisia. Rajoituksia on validoitu tarvittaessa simulaattorikokein. Asemakohtaiset rajat helpottavat toiminnan ennakointia niin asiakkaan kuin Finnpilotin osalta.
Loimme asemien turvallisuuskierroksille yhdenmukaisia ohjeita ja käytänteitä viemällä tarkastuslistan havaintoraportointijärjestelmäämme sekä viestimällä turvallisuuskierrosten merkityksestä aktiivisesti. Havaintoraportointijärjestelmään kirjattavien kierrosten avulla voimme myös oppia tehokkaasti toisiltamme.
Lisäksi:
Vuonna 2020 aloitettu luotsausalan kehittämän laatujohtamisstandardin (ISPO) ja työturvallisuus- ja terveysstandardin (ISO 45001) mukaisten johtamisjärjestelmien rakentamisen oli tarkoitus jatkua vuonna 2021, mutta koronapandemian aiheuttamien resurssihaasteiden vuoksi järjestelmän jatkokehitys siirtyi vuodelle 2022.
Vuoden 2021 aikana luotsatuille aluksille ei tapahtunut onnettomuudeksi luokiteltavia ympäristövahinkoja tai -onnettomuuksia. Finnpilotissa ei tapahtunut AVI:n määritelmän mukaisia vakavia työtapaturmia (lue lisää vuosikertomuksesta kohdasta Vastuullisuus: Henkilöstö >>). Vähäisiä polttoainevuotoja lukuun ottamatta (lue lisää vuosikertomuksesta kohdasta Vastuullisuus: Ympäristö >>) kalustomme ei aiheuttanut ympäristövahinkoja tai -onnettomuuksia.