Årsrapport 24.3.2025

År 2024 var ett år av lyckad anpassning för lotsningsbolaget Finnpilot

De instabila tiderna i Finlands sjötransporter fortsatte 2024. Läget återspeglades också i Finnpilots verksamhet och ekonomi. Under sommaren var antalet lotsningar större än väntat, men i slutet av året avtog trafiken och sjönk under fjolårets nivå. Trots att 2024 sett till trafikvolymerna var det tystaste året i Finnpilots historia, lyckades bolaget nå ett positivt rörelseresultat.

Det totala antalet lotsningar 2024 uppgick till 16 736 (2023: 17 396) och de lotsade sjömilen till 294 985 (2023: 300 748). Finnpilot Pilotage Ab:s omsättning räkenskapsperioden 2024 var 33,9 miljoner euro (2023: 30,9 mn euro) och räkenskapsperiodens resultat 0,9 miljoner euro (2023: -3,0 mn euro).

Finnpilot fortsatte det sparprogram som inleddes året innan och fokuserade i huvudsak på personalbesparingar i form av visstidspermitteringar. Resursanvändningen inom transportverksamheten effektiviserades ytterligare genom att öka kutterskötarnas mobilitet mellan stationerna. Antalet årsverken uppgick till 273 (2023: 290).

Året för utveckling av nya tjänster och utbildning

År 2024 var det första hela året då Finnpilot producerade examenstjänster enligt den nya lotsningslagen. Alla Finnpilots lotsar har kompetens för att leda inskolningsresor. Andra examenstjänster (simulatorprov, examenskörning, prov i farledskännedom) tillhandahålls av examinatorslotsar som särskilt utbildats i uppgifterna. I enlighet med lotsningslagen tillhandahåller Finnpilot nu även Östersjölotsning utanför Finlands lotspliktiga områden.

Ett utkast till ett utbildningssystem som fokuserar på lotsutbildningen lämnades till myndigheterna i december. Genom att utveckla utbildningen förbereder sig Finnpilot efter en lång paus i rekryteringen för att anställa nya lotsar, då ett större antal erfarna lotsar än vanligt går i pension under de närmaste åren.

Det geopolitiska säkerhetsläget framhävde betydelsen av beredskap och kontinuitet

Lotsningen är kritisk för samhällets försörjningsberedskap och den rollen framhävs i det rådande säkerhetsläget. Lotsningsbolagets skyldighet att ha beredskap för undantagsförhållanden anges också i lotsningslagen. Bolagets respons på det förändrade världspolitiska läget var att aktivt satsa på beredskaps- och kontinuitetsplanering. Året förde också med sig ett helt nytt slags hot, störning av satellitpositioneringen. Störning förekom särskilt i östra Finska viken. Lotsarnas och kutterskötarnas yrkesskicklighet framhävs i situationer där navigationshjälpmedlen ger inexakt eller felaktig information. Finnpilots personal rapporterade aktivt om störningen av satellitpositioneringen och myndigheterna informerades om observationerna.

På väg mot utsläppsminskningsmålen

Finnpilot utreder aktivt sina miljökonsekvenser med målet att minska de absoluta totala utsläppen med 50 procent fram till 2030 (jämförelseår 2021). Största delen av de direkta negativa miljökonsekvenserna utgörs av lotsbåtarnas CO2-utsläpp. År 2024 var Finnpilots totala utsläpp 5 252 tCO2e (2023: 4 398 tCO2e). Ökningen av utsläppen beror främst på att de indirekta utsläppen (scope 3) beräknats mer omfattande än tidigare. Beräkningsmetoderna utvecklas år för år och i synnerhet bilden av företagets indirekta utsläpp preciseras.

Jani Sivusalo utnämts till styrelsen för Finnpilot

Finnpilots bolagsstämma har utnämt Jani Sivusalo, magister i förvaltningsvetenskaper, till ny medlem av bolagets styrelse. Sivusalo arbetar för närvarande som specialsakkunnig vid ägarstyrningsavdelningen vid statsrådets kansli. Tidigare har han arbetat som inspektör vid Finansinspektionen, seniorrådgivare vid Koncernskattecentralen samt skatterådgivare vid PricewaterhouseCoopers. Ordförande för styrelsen är Kimmo Mäki, VD för Finavia.

Finnpilot Pilotages bolagsstämma hölls den 21 mars 2025.

Finnpilots årsrapport kan du läsa här (på finska och engelska) >>


Mer information:

Kari Kosonen, verkställande direktör, kari.kosonen@finnpilot.fi, tfn +358 40 741 4625
Timo Siren, ekonomidirektör, timo.siren@finnpilot.fi, tfn +358 40 145 9848

Den mest inflytelserika experten inom den föränderliga sjöfarten

Förhållandena i den finländska skärgården hör till de mest utmanande i världen för sjöfarten. Det är Finnpilots uppgift att hjälpa befälhavarna manövrera fartygen säkert och smidigt i vår känsliga marina miljö. Lotsningen är en viktig del av transportkedjan inom Finlands utrikeshandel och Finlands försörjningsberedskap. Många livsviktiga varor transporteras sjövägen och transporterna måste säkerställas även i eventuella störningssituationer.

I Finlands trånga skärgårdsfarleder är den ökade säkerhet som lotsningen ger en avgörande faktor när det gäller att förebygga olyckor. Lotsen är en viktig lokal rådgivare för fartygets befälhavare och hjälper de fartyg som rör sig i farlederna att navigera. Allt oftare är det också lotsen som styr fartyget i hamn.

Finnpilot Pilotage Ab är ett statsägt bolag med specialuppgifter som tillhandahåller lotsningstjänster i alla lotspliktiga farleder i Finland. Kostnaderna för att ordna lotsningsverksamheten och upprätthålla det riksomfattande servicenätet täcks med lotsningsavgifter.

 

Läs mera