Priserna 30.9.2024

Lotsavgifterna höjs med 3,5% från och med den 1 januari 2025

Finnpilot Pilotage Ab vill garantera att det även under ekonomiskt svåra tider finns tillgång till flexibla lotsningstjänster. Bolaget har mött minskningen i lotsningsvolymerna med ett sparprogram som fokuserar på personal- och transportkostnaderna. Finnpilot betonar vikten av att kunderna lämnar förhandsuppgifter enligt lotsningslagen i tid för att bolaget ska kunna optimera effektiviteten i lotsningstjänsterna. Lotsningsavgifterna höjs med 3,5 procent 1.1.2025 vid kusten och i Saimen.

Höjningen av lotsningsavgifterna genomförs i form av en höjning av grundavgiften för lotsning och avgiften per sjömil. De övriga avgifterna i anslutning till lotsning, såsom vänteavgiften, annulleringsavgiften och avgiften för ändring av beställningar, justeras inte. Avgiftsnivån i Saimen är även nästa år 26 procent av lotsningsavgiften vid kusten. Finnpilots skyldighet att upprätthålla servicen i Saimen kvarstår trots att trafiken har avtagit i och med det ryska anfallskriget.

Verksamhetsmiljön fortfarande oförutsägbar

Utvecklingen inom export- och importvolymerna i Finlands utrikeshandel har haft en betydande inverkan på fartygstrafiken och antalet lotsningar. Konjunkturläget inom utrikeshandeln är trots den senaste tidens försiktiga uppgång fortfarande svagt och den internationella efterfrågan räcker enligt Etlas prognos inte till för att öka exporten ännu i år. Även investeringarna förutses minska ytterligare och lagernivåerna är höga. Avmattningen i produktionen förväntas dock vända i höst och konjunkturerna förbättras något under år 2025.

Antalet lotsningar minskade under januari–september 2024 med cirka sex procent jämfört med året innan inom alla lotsningsområden. Antalet fartygsanlöp i de finländska hamnarna har också minskat jämfört med 2023. Minskningen beror delvis på hamnstrejken i början av året, som hade en betydande inverkan på godstrafiken. Den lotsade trafikens andel av alla fartygsanlöp i de finländska hamnarna kvarstår dock på cirka 33,2 procent (läget 6/2024).

Prognosen för antalet lotsningar 2024 är cirka 16 700 (2023: 17 396 lotsningar). År 2025 uppskattas antalet uppgå till cirka 17 000. Godstrafiken i Saimen står till följd av Rysslands anfallskrig fortfarande stilla, och enligt prognoserna kommer den inte att återupptas nästa år heller.

Bolaget strävar efter att minska sina totala utsläpp med 50 procent fram till 2030 (jämförelseår 2021). För att målet ska nås krävs det att användningen av förnybart bränsle, som samtidigt är det dyraste bränslet, ökas med cirka fem procent per år. Kostnaderna påverkas också av att personalen utbildas i enlighet med den nya lotsningslagen och att fler än tidigare avgår med pension under de kommande åren. Vid fastställandet av lotsningsavgifterna har också kollektivavtalens kostnadseffekter, de höjda arbetsgivaravgifterna och avtalsenliga höjningarna samt den underliggande inflationen beaktats.

Sparprogrammet möter minskningen av lotsningsvolymerna

Finnpilot har mött minskningen i lotsningsvolymerna 2024 med ett sparprogram som fokuserar på personal- och transportkostnaderna. Med tanke på besparingar som kan uppnås i transportkostnaderna är det viktigt att den förhandsinformation som kunderna ska lämna in i enlighet med tjänstevillkoren förbättras både innehållsmässigt och tidsmässigt. Lotsningsbolaget betonar vikten av att förhandsuppgifterna även i framtiden lämnas i tid.

Det totala antalet anställda har minskat från 288 personer i slutet av 2023 till 278 personer (läget 27.9.2024). Bolagets investeringsprogram har anpassats till det rådande ekonomiska läget genom senareläggning av icke-obligatoriska investeringar. De uppnådda kostnadsbesparingarna har bidragit till att bolagets ekonomi har förbättrats trots de minskade trafikvolymerna. Prognosen för rörelseresultatet 2024 är försiktigt positiv.

Lotsningspriserna ses över två gånger per år

Prissättningen av lotsningstjänster justeras två gånger per år i enlighet med lotsningslagen. Nya priser kan träda i kraft tidigast sex månader efter att föregående prisändring trätt i kraft. Om priserna behöver justeras en andra gång under året, inleds diskussioner med kunderna tre månader före den planerade prishöjningen.

Priserna på examenstjänster har publicerats på Finnpilots webbplats

Ansvaret för bedömningen av lots- och PEC-examina vilar på personer som särskilt godkänts för uppgiften av Transport- och kommunikationsverket Traficom och som har lång erfarenhet av arbete som lots eller som befäl på fartyg som är befriade från lotsplikt. Lotsningslagen ålägger lotsningsbolaget Finnpilot att tillhandahålla bedömning av examina.

Finnpilot tillhandahåller examinatorstjänster inom alla sina lotsningsområden. Den avgift som tas ut för tjänsterna baserar sig på bolagets kostnader för produktionen av dem och på en skälig intäkt. Läs mer om examenstjänsternas närmare innehåll och beställningsanvisningar på Finnpilots webbplats >>

De nya tabellerna över lotsningsavgifterna och priserna på examenstjänster finns på sidan med prislista och avgiftsräknare >>.

Styrelsen för Finnpilot Pilotage Ab beslutade om nivån på lotsningsavgifterna på sitt sammanträde 30.9.2024.

Mer information

Kari Kosonen, verkställande direktör, kari.kosonen@finnpilot.fi, tfn +358 40 7414625
Timo Siren, ekonomidirektör, timo.siren@finnpilot.fi, tfn +358 40 1459848

Läs mera